|
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. |
|
|
|
|
Het seinhuis P te Roosendaal |
|
|
|
Gezicht op het seinhuis P (van Perron) in oostelijke richting. Links is het waterreservoirgebouw te zien en rechts de sporen 1, 2 en 3. |
|
|
|
Het seinhuis P omvatte de elektrische bediening van 16 wissels en 25 seinen in de sporen 1, 2 en 3 tussen de perrons en de sporen 4, 5 en 6 aan de andere zijde van het tweede perron. Bovendien werden alle inrijseinen op de seinbruggen aan de beide uiteinden van de perrons elektrisch bediend. In de post P zat ook de treindienstleiding van het station, waaarmee alle seinhuizen en een wachtpost in telefonische verbinding stonden. Dit was het eerste enigszins omvangrijke uitvoering van dit soort beveiliging in het land. Een groot voordeel was ook het volledig ontbreken van hinderlijke trekdraden langs de sporen bij de perrons. De foto dateert uit circa 1920, na de naamswijziging van 'Rosendaal' in 'Roosendaal', en is gemaakt op het tweede perron met links spoor 4 en rechts spoor 3. |
|
|
|
Gezicht op het voormalige seinhuis P in oostelijke richting. De lage aanbouw is pas later voor perronopzichters tot stand gekomen. Wel is dezelfde soort steen gebruikt. Foto uit 2012. |
|
|
|
Gezicht op het voormalige seinhuis P in oostelijke richting. De lage aanbouw is pas later voor perronopzichters tot stand gekomen. Wel is dezelfde soort steen gebruikt. Foto uit 2006. |
|
|
|
Gezicht op het seinhuis P (van Perron) in westelijke richting. Tegelijk met het in dienst stellen van de Roosendaalse NX-beveiliging op 26 november 1972 verviel het seinhuis P met de toen al 65 jaar oude stelknoptoestellen. Niets is echter van de elektrische bediening (toen al uniek in Nederland) behouden gebleven. Slechts de behuizing kon dienen voor perronopzichters of andere functionarissen in het belang van de reizigers.
De foto is gemaakt op 20 maart 1991 (met links spoor 3 en rechts spoor 4). |
|
|
|
Voor de bediening van wissels en seinen was aan elke kant van het seinhuis P een stelknoptoestel met 32 velden geplaatst. De onderlinge beveiliging (geen tegenstrijdige wisselstanden en seinbeelden) werd evenals bij de mechanische handelinrichtingen bewerkstelligd door de toepassing van een 'linialenkast'. Foto uit tijdschrift 'De Ingenieur', 1911. |
|
|
|
Een nog jonge Henk Hopstaken poseert met enige trots voor één van de twee stelknoptoestellen in het seinhuis P.
De foto dateert uit circa 1955. |
|
|
|
Een groepsfoto van Roosendaals spoorwegpersoneel uit circa 1920 bij het seinhuis P, waarbij het stelknoptoestel goed is te zien. Uiterst links staat F.J. van Zuilen, onderstationschef 1e klasse te Roosendaal. Hij klom later op via een overplaatsing in 1926 naar Oldenzaal tot hoofdstationschef 1e klasse in Den Haag SS. De foto is gemaakt op het tweede perron met links spoor 3 en rechts spoor 4).
|
|
|
|
Het treinstel NS 1789 staat op 9 februari 1991 op spoor 3A gereed voor vertrek als trein 4636 (Roosendaal - Zwolle). In vroeger dagen werd er vanuit een geopend raam in het seinhuis P nog al eens naar de machinist gezwaaid. Of zelfs een reiziger te woord gestaan met de vraag, op welk spoor hij zijn trein kon vinden. Zelfs ik ben op die manier een keer geholpen na de vraag hoe ik in Den Haag kon komen. |
|
|
|
Gezicht vanaf het eerste perron op het voormalige seinhuis P, 20 maart 2018. Zoals op de eerste foto uit circa 1920 is te zien, was in vroeger dagen op het witte vlak tussen de ramen en de stalen band een groot houten bord gemonteerd met de naam Roosendaal. Slechts enkele jaren eerder heette Roosendaal toen bij de Staatsspoorwegen nog 'Rosendaal'.
|
|
|
|
Onder het bord zaten destijds ook ramen, bestemd om licht in de ruimte onder de stelknoptoestellen toe te laten. Deze zijn al lang geleden dicht gemetseld in een iets andere soort steen, zoals op het vorige beeld is te zien. De aanbouw links is dateert uit latere tijd om de seinhuiswachters aan een kort bijzijnde toiletgelegenheid te helpen. |
|
|
|
Een beeld van de het hoofdgebouw (rechts) met pal en ertegenover het destijds ultramoderne seinhuis P op het middenperron. |
|
|
Meer informatie over het station Roosendaal is te vinden in het boek 'Roosendaal, een spoorwegknooppunt als 's lands voorportaal in het zuiden, 1854-1996'. |
|
|
|
|